”Den lilla gråa gumman”


Den lilla gråa gumman

En prick på jordens plätt

Hon går så strävsamt framåt

Hon har det inte lätt


När vinden henne piskar

Och kylan biter fast

Och någon henne viskar

"Du är bara till last"


Hon strävar ändå framåt

I karga vinternatt

Hon känner sig nog gammal

Hon känner sig not matt


När Karlavagnen lyser

Högt ovan hennes kropp

Hon tänker att hon fryser

Hon vill till himlen opp


När lilla gråa gumman

Drar livets sista pust

En änglakör i stämmor

Hörs sjunga av all lust


Och lilla gråa gumman

Lyfts upp till himmelen

Hon aldrig mera frysa

Och gå på krumma ben


Kommentarer
Postat av: Syrran

Den här är nästan favoriten, men det är några små stavfel!



Kul med blogg iaf. Min mobil suckar lättat. ;-)



Kram, Syrran/Språkpolisen

2009-03-09 @ 20:56:22
Postat av: SMS-poeten

Det här var faktiskt min allra första dikt syrran, som jag skrev i början på februari. Kul att du gillar den, synd att du dissar stavfelen dock, antar att du syftar på "opp", mitt superba rim på "kropp". :-)

2009-03-10 @ 18:37:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0