"Hypokondrikerns dikt"

Idag har jag feber

Igår var det krupp

Av sjukdomar får jag ej nog

Nu strular min lever

När jag räknar upp

Allt jag tror jag har utan fog


Nog hugger det till

I min tolvfingertarm

När jag ätit vitkål så stark

Och alltid det krasade till

I min arm

När jag ramla' på asfaltsmark


Och binjuren

Förstår jag mig inte på

Att den jämt ska styra med mig

Och spasmiska ryckningar

Drar i min tå

Säg bråkar din kropp så med dig?


Min nacke har vridit sig

Helt ur sin led

Och satt sig bestämt i en spärr

Och vattkoppor spritt sig

På kroppen de med

Och byggt sig en stjärnbild av ärr


Nej nu är jag trött på

Min kropps äventyr

Den vill överallt vara sjuk

Om jag sätter mig här

Helt stilla och syr

Inte krånglar väl med mig min buk?


Men om ögat blir blint

Och min känsel går ner

Då kan det bli alldeles fel

För om det slår slint

Och om jag inte ser

Syr jag 'hop varenda kroppsdel


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0